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Kim, Alan.

Plato in Germany: Kant – Natorp – Heidegger.

2010. 316 S. 59,00 Euro. 15,5 x 23 cm. Hardcover. 978-3-89665-494-6.
(International Plato Studies Bd. 27)
 
Ebook: 32,50 Euro. 9783896655295.

Inhaltsverzeichnis/Table of content (PDF)

Prospekt (Druckversion/PDF) / Information leaflet (Print version/PDF)


This study explores Plato in the work of Kant, Natorp, and Heidegger. The author aims sympathetically to present their important if unfamiliar Plato-interpretations, and to grasp how these are related to their philosophical projects.

He argues that Natorp's interpretation of the Platonic forms as laws and not "things" grows out of the Marburg School's struggle against psychologism: his reading is thus not simply foisted upon the text, but reveals an important dimension of Plato's thought.

Yet Natorp's insight is blind to the key aspects of form and vision-a flaw that Heidegger and such archaist interpreters as Friedländer and Reinhardt try in turn to remedy. The merit of their contributions to our understanding of Plato only emerges when considered against the neo-Kantian and Husserlian background.

Tracing the continuities and ruptures of these readings, the author demonstrates the significance of Plato's theory of forms in post-Kantian German thought, not merely as an object of interpretation, but also as a model of philosophical understanding.


Alan Kim was educated at Haverford College (B.A.) and McGill University (Ph.D.), and was a Fulbright Scholar at the University of Heidelberg. He currently teaches Philosophy at Colgate University in New York State.


Platon ist seit Leibniz der ständige Gesprächspartner deutscher Philosophen. Dieses Buch handelt von den Platoninterpretationen Kants, Natorps, und Heideggers. Es hat zwei Dinge zum Ziel: einerseits, stellt es die wichtigen Einsichten dieser Denker zu Platon dar, und, andererseits, will es diese im grösseren Rahmen ihrer Philosophien zu verstehen suchen. Der Autor untersucht die Kontinuitäten und Brüche dieser Interpretationstradition von Kant und dem deutschen Idealismus, über den Marburger Neukantianismus Natorps, bis zur Phänomenologie Husserls und Heideggers.

Er zeigt dabei die zentrale Rolle auf, die Platons Ideenlehre in der dialektischen Entwicklung dieser Tradition gespielt hat, in der sie nicht nur als Gegenstand philosophischer Auslegung erscheint, sondern selbst zum Modell philosophischen Verstehens wird.

Dieses Buch beleuchtet somit nicht nur die philosophischen Ursprünge einer neueren Tradition der Platoninterpretation, sondern auch die entscheidende Stellung Platons in der Entwicklung der deutschen Philosophie des neunzehnten und zwanzigsten Jahrhunderts.



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